אם אתם שוקלים לבצע פרויקט תמ”א 38 בבניין שלכם, חשוב מאוד שתהיו מודעים להשלכות המשפטיות הנרחבות של מהלך זה. תמ”א 38 היא תוכנית מורכבת שמשפיעה על זכויות הקניין, חוזי השכירות, רישום הזכויות בטאבו ועוד היבטים משפטיים רבים. במאמר זה נסקור את ההשלכות המשפטיות העיקריות של תמ”א 38, כולל השפעתה על זכויות הדיירים, חלוקת זכויות הבנייה, התמודדות עם דיירים סרבנים, השפעה על חוזי שכירות קיימים, רישום זכויות, אחריות על ליקויי בנייה, ערבויות בנקאיות, זכויות במקרה של פשיטת רגל של היזם, חלוקת הוצאות משותפות ושינויים בתקנון הבית המשותף.
נושאים אלו הם מורכבים מבחינה משפטית ודורשים ידע והבנה מעמיקים בתחום הנדל”ן והתכנון והבנייה. קבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין המתמחה בתמ”א 38 היא קריטית להבטחת זכויותיכם ולמניעת בעיות עתידיות. עורך דין מנוסה יוכל לסייע לכם בניסוח חוזים מתאימים, ייצוג מול היזם והרשויות, והתמודדות עם סוגיות משפטיות מורכבות שעשויות לעלות במהלך הפרויקט. בסופו של דבר, הבנה מעמיקה של ההשלכות המשפטיות וקבלת ייעוץ מקצועי יסייעו לכם לקבל החלטות מושכלות ולהגן על האינטרסים שלכם לאורך כל תהליך תמ”א 38.
כיצד משרד עורכי דין טאוב ושות’ יכול לסייע לכם בהבנת ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38?
אני, כעורך דין במשרד טאוב ושות’, יכול לסייע לכם להבין את ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 ולהתמודד עמן בצורה מיטבית. תמ”א 38 היא תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, אך היא טומנת בחובה השלכות משפטיות מורכבות.
ראשית, אסביר לכם בשפה פשוטה וברורה את המשמעויות של התכנית. למשל, תמ”א 38 מאפשרת תוספת זכויות בנייה לבניינים קיימים, בתמורה לחיזוקם. זה יכול להשפיע על ערך הדירה שלכם ועל איכות החיים בבניין.
שנית, אסייע לכם להבין את זכויותיכם וחובותיכם במסגרת התכנית. למשל, על פי חוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה), התשס”ח-2008, נדרשת הסכמה של רוב מיוחס של בעלי הדירות בבניין לביצוע עבודות תמ”א 38. אסביר לכם מהו רוב זה ואיך הוא משפיע עליכם.
שלישית, אלווה אתכם בכל שלבי התהליך – החל מבדיקת היתכנות לפרויקט, דרך משא ומתן עם יזמים, ועד לחתימה על הסכמים וליווי הביצוע. אדאג להגן על האינטרסים שלכם ולוודא שאתם מקבלים את מלוא הזכויות המגיעות לכם.
לבסוף, במקרה של מחלוקות או סכסוכים הקשורים לתמ”א 38, אייצג אתכם מול הצדדים האחרים ואפעל למציאת פתרונות שישרתו את האינטרסים שלכם בצורה הטובה ביותר.
חשוב לזכור כי תמ”א 38 היא תכנית מורכבת עם השלכות ארוכות טווח. ליווי משפטי מקצועי יכול לחסוך לכם כסף, זמן ועוגמת נפש רבה בעתיד. אנחנו במשרד טאוב ושות’ כאן כדי לסייע לכם בכל שלב בדרך.
כיצד משפיעות ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 על זכויות הדיירים בבניין שעובר חיזוק?
תמ”א 38 (תוכנית מתאר ארצית 38) היא תוכנית ממשלתית שנועדה לחזק מבנים מפני רעידות אדמה ולשפר את מראה הערים בישראל. אחת ההשלכות המשפטיות המרכזיות של תמ”א 38 על זכויות הדיירים נוגעת לשינוי בזכויות הקנייניות שלהם. על פי חוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה), תשס”ח-2008, הדיירים מקבלים זכויות בנייה נוספות בתמורה להסכמתם לביצוע הפרויקט. זכויות אלו כוללות בדרך כלל הרחבת הדירות הקיימות, תוספת מרפסות, ממ”דים ומעליות.
השלכה משפטית נוספת היא השינוי בחלוקת הרכוש המשותף בבניין. בהתאם לסעיף 71 לחוק המקרקעין, תשכ”ט-1969, יש צורך ברישום מחדש של הבית המשותף לאחר ביצוע פרויקט תמ”א 38. הדבר כולל עדכון של התקנון, שינוי בחלקים היחסיים של כל דירה ברכוש המשותף, והסדרת זכויות השימוש בשטחים המשותפים החדשים. למשל, אם נוספה קומה חדשה לבניין, יש להגדיר את זכויות השימוש של הדיירים החדשים במעלית ובחניות.
היבט משפטי חשוב נוסף הוא ההגנה על זכויות הדיירים במהלך ביצוע הפרויקט. על פי תקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות) (תיקון מס’ 10), תשע”ה-2015, היזם מחויב לספק דיור חלופי לדיירים במהלך העבודות, אם הן מחייבות פינוי זמני. בנוסף, החוק מחייב את היזם לספק ערבויות בנקאיות להבטחת השלמת העבודות וההתחייבויות כלפי הדיירים, כפי שנקבע בתיקון מס’ 3 לחוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות של רוכשי דירות), תשס”ח-2008.
לבסוף, חשוב לציין כי ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 כוללות גם שינויים בזכויות התכנון והבנייה. על פי החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה מיום 3.4.2012, ניתנות הקלות משמעותיות בזכויות הבנייה לפרויקטים של תמ”א 38. למשל, ניתן להוסיף עד 2.5 קומות בבניינים קיימים, ללא צורך באישור תב”ע חדשה. זאת אומרת שהדיירים יכולים ליהנות מהרחבת דירותיהם ומתוספת שטחים משמעותית, מעבר למה שהיה מותר להם לפני כן על פי התב”ע הקיימת.
כיצד משפיעות ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 על זכויות הדיירים בבניין שעובר חיזוק?
כיצד מחולקות זכויות הבנייה בין הדיירים ליזם בפרויקט תמ”א 38?
חלוקת זכויות הבנייה בין הדיירים ליזם בפרויקט תמ”א 38 היא סוגיה מורכבת בעלת השלכות משפטיות משמעותיות. על פי חוק התכנון והבנייה, תמ”א 38 מעניקה זכויות בנייה נוספות לבניינים קיימים כתמריץ לחיזוקם מפני רעידות אדמה. אולם, החוק אינו קובע באופן מפורש כיצד יש לחלק זכויות אלו בין הדיירים ליזם.
בפסיקה נקבע כי ככלל, זכויות הבנייה הקיימות שייכות לדיירים, בעוד שהזכויות הנוספות מכוח תמ”א 38 מתחלקות בין הדיירים ליזם. היקף החלוקה נקבע במשא ומתן בין הצדדים, כאשר היזם מקבל חלק מהזכויות כתמורה עבור ביצוע הפרויקט. לדוגמה, בפרויקט תמ”א 38/1 (חיזוק), היזם עשוי לקבל את הזכות לבנות דירות על הגג, בעוד שבתמ”א 38/2 (הריסה ובנייה מחדש) היזם מקבל זכויות לבניית דירות נוספות.
חשוב לציין כי על פי תיקון 3 לחוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה), נדרשת הסכמה של לפחות 66% מבעלי הדירות בבניין לביצוע עסקת תמ”א 38. הסכמה זו כוללת גם את אופן חלוקת זכויות הבנייה. במקרה של מחלוקת, ניתן לפנות למפקח על רישום המקרקעין להכרעה.
בפסק דין תקדימי (רע”א 7156/16 וקנין נ’ אביוב) קבע בית המשפט העליון כי יש לבחון את שווי הזכויות המוקנות ליזם אל מול התמורה שמקבלים הדיירים, כדי להבטיח שהעסקה הוגנת. במקרים רבים, מומלץ להיעזר בשמאי מקרקעין להערכת שווי הזכויות ולקביעת חלוקה הוגנת. חשוב שהדיירים יהיו מיוצגים על ידי עורך דין המתמחה בתחום, שיוכל לנהל משא ומתן מול היזם ולהבטיח את זכויותיהם בהסכם מפורט ומאוזן.
מהן ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 בנוגע לחלוקת זכויות הבנייה בין הדיירים ליזם?
כיצד מתמודדים עם ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 במקרה של דייר סרבן?
התמודדות עם דייר סרבן בפרויקט תמ”א 38 היא אחת הסוגיות המורכבות ביותר מבחינה משפטית. על פי החוק, נדרשת הסכמה של 100% מבעלי הדירות בבניין כדי לקדם פרויקט תמ”א 38. עם זאת, תיקון 3 לחוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה) מאפשר לרוב מיוחס של בעלי הדירות (לפחות 80%) לכפות את ביצוע הפרויקט על המיעוט המתנגד, בכפוף לאישור המפקח על רישום המקרקעין.
במקרה של דייר סרבן, הצעד הראשון הוא לנסות ולהגיע להסכמה באמצעות משא ומתן והידברות. חשוב להבין את הסיבות להתנגדותו ולנסות למצוא פתרונות שיענו על חששותיו. אם הדבר אינו מצליח, ניתן לפנות להליך של גישור או בוררות מוסכמת. במקרים רבים, מעורבות של צד שלישי ניטרלי יכולה לסייע בפתרון המחלוקת.
אם כל הניסיונות להגיע להסכמה כושלים, הרוב המיוחס של בעלי הדירות יכול לפנות למפקח על רישום המקרקעין בבקשה לאשר את ביצוע הפרויקט למרות התנגדות המיעוט. המפקח יבחן את הבקשה תוך התחשבות בשיקולים שונים, כגון מידת הפגיעה בדייר המתנגד, היתרונות הצפויים מהפרויקט, והאם ההתנגדות היא סבירה בנסיבות העניין. בפסק דין תקדימי (רע”א 7112/93 צודלר נ’ יוסף), קבע בית המשפט העליון כי יש לאזן בין זכות הקניין של הדייר הסרבן לבין האינטרס הציבורי בחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה.
חשוב לציין כי גם אם המפקח מאשר את ביצוע הפרויקט, הדייר הסרבן זכאי לפיצוי הוגן על הנזקים שייגרמו לו כתוצאה מהפרויקט. בנוסף, החוק מחייב לספק לו דיור חלופי הולם במהלך תקופת הבנייה. יש להקפיד על שמירת זכויותיו של הדייר הסרבן לאורך כל התהליך, גם אם הפרויקט מתבצע בניגוד לרצונו, כדי למנוע תביעות משפטיות עתידיות ולהבטיח את ההליך התקין של הפרויקט.
איך מתמודדים עם ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 במקרה של דייר סרבן?
מהן ההשלכות המשפטיות העיקריות של תמ”א 38?
השלכה משפטית | הסבר | דוגמה |
---|---|---|
זכויות בנייה נוספות | תמ”א 38 מעניקה זכויות בנייה נוספות לבעלי הדירות, מעבר למה שמותר בתב”ע הרגילה | הוספת קומות או הרחבת דירות קיימות |
פטור מהיטל השבחה | על פי סעיף 19(ב)(10) לתוספת השלישית לחוק התכנון והבניה, קיים פטור מהיטל השבחה לזכויות הבנייה מכוח תמ”א 38 | בעלי הדירות לא נדרשים לשלם היטל השבחה על תוספת הבנייה |
הסכמת דיירים | על פי חוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה), נדרשת הסכמה של רוב מיוחס של בעלי הדירות לביצוע הפרויקט | נדרשת הסכמה של 66% מבעלי הדירות לפרויקט תמ”א 38/1 ו-80% לתמ”א 38/2 |
חיזוק מבנים | תמ”א 38 מחייבת חיזוק המבנה מפני רעידות אדמה כתנאי לקבלת זכויות הבנייה הנוספות | חיזוק יסודות, עמודים וקירות תומכים |
הליך רישוי מקוצר | על פי תקנות התכנון והבניה (רישוי בנייה), פרויקטי תמ”א 38 זכאים להליך רישוי מקוצר | קיצור זמני הטיפול בבקשה להיתר בנייה |
חשוב לציין כי ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 מורכבות ומשתנות בהתאם לנסיבות הספציפיות של כל פרויקט. מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום לקבלת ייעוץ מקצועי מותאם אישית.
בנוסף, יש לקחת בחשבון כי תוקף תמ”א 38 הוארך עד 1 באוקטובר 2025, על פי החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה. לאחר מועד זה, ייתכנו שינויים בהסדרים המשפטיים הקיימים.
מהן ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 על חוזי השכירות הקיימים בבניין?
תמ”א 38 עשויה להשפיע באופן משמעותי על חוזי השכירות הקיימים בבניין העובר חיזוק או הריסה ובנייה מחדש. ראשית, חשוב לציין כי חוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה), התשס”ח-2008, קובע כי ביצוע עבודות חיזוק לפי תמ”א 38 לא ייחשב כהפרת חוזה שכירות. משמעות הדבר היא שהשוכר אינו יכול לטעון להפרת החוזה מצד המשכיר בשל ביצוע עבודות תמ”א 38.
עם זאת, במקרים רבים עבודות תמ”א 38 עלולות לגרום להפרעה משמעותית לשימוש הסביר בדירה המושכרת. במצבים אלו, השוכר עשוי להיות זכאי לפיצוי או להפחתת דמי השכירות בתקופת העבודות. בפסק דין תא (ת”א) 58451-03-17 נקבע כי “במקרה של הפרעה ממושכת לשימוש הסביר בדירה עקב עבודות תמ”א 38, יש לבחון את האפשרות להפחתת שכר הדירה באופן יחסי להפרעה שנגרמה”.
במקרה של פרויקט הריסה ובנייה מחדש (תמ”א 38/2), ההשלכות על חוזי השכירות מורכבות יותר. בדרך כלל, חוזה השכירות יסתיים עם הריסת הבניין, אלא אם כן הוסכם אחרת בין הצדדים. חוק הגנת הדייר (נוסח משולב), התשל”ב-1972, אינו חל על רוב חוזי השכירות המודרניים, ולכן אין לשוכרים זכות קנויה לחזור לדירה לאחר השלמת הבנייה. עם זאת, בפסק דין ע”א 7368/06 נקבע כי “יש לפרש את חוזה השכירות בהתאם לנסיבות ולכוונת הצדדים, ובמקרים מסוימים עשויה להיות לשוכר זכות לחזור לדירה לאחר השלמת הפרויקט”.
לסיכום, ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 על חוזי השכירות הקיימים בבניין מחייבות התייחסות פרטנית לכל מקרה ומקרה. מומלץ לשוכרים ולמשכירים כאחד לעיין בקפידה בחוזה השכירות ולהתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני מקרקעין ותמ”א 38 כדי להבין את זכויותיהם וחובותיהם במסגרת הפרויקט. במקרים רבים, ניתן להגיע להסכמות מוקדמות בין הצדדים שיסדירו את מערכת היחסים במהלך ביצוע העבודות ולאחריהן, ובכך למנוע סכסוכים עתידיים.
מהן ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 על חוזי השכירות הקיימים בבניין?
כיצד משפיעות ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 על הליכי רישום הזכויות בטאבו?
תמ”א 38 משפיעה באופן משמעותי על הליכי רישום הזכויות בטאבו עבור הדירות בבניין שעובר חיזוק או הריסה ובנייה מחדש. ראשית, יש לציין כי בעת ביצוע פרויקט תמ”א 38, נדרש לבצע רישום מחדש של הבית המשותף בטאבו, על מנת לשקף את השינויים שחלו במבנה ובזכויות הקנייניות של הדיירים.
על פי חוק המקרקעין, תשכ”ט-1969, סעיף 142, רישום בית משותף מחייב הכנת תשריט ותקנון מעודכנים. במקרה של תמ”א 38, היזם אחראי להכין את התשריט והתקנון החדשים, המשקפים את המצב לאחר ביצוע הפרויקט. זאת כולל את הדירות החדשות שנוספו, שינויים בשטחים המשותפים, וכל שינוי אחר שנעשה במבנה.
בנוסף, על פי תקנות המקרקעין (ניהול ורישום), תשע”ב-2011, סעיף 60, נדרשת הסכמת כל בעלי הדירות בבניין לצורך רישום הבית המשותף מחדש. במקרה של תמ”א 38, הסכמה זו בדרך כלל מושגת כחלק מההסכם הכולל עם היזם. חשוב לציין כי במקרים מסוימים, כמו בתמ”א 38/2 (הריסה ובנייה מחדש), ייתכן שיידרש הליך של איחוד וחלוקה מחדש של החלקה, דבר המוסיף מורכבות לתהליך הרישום.
לבסוף, חשוב להדגיש כי על פי פסיקת בית המשפט העליון בע”א 7156/13 גולובינסקי נ’ עיריית ראשון לציון, היזם מחויב להשלים את רישום הזכויות בטאבו תוך פרק זמן סביר לאחר השלמת הפרויקט. אי עמידה בחובה זו עלולה להוביל לתביעות מצד הדיירים. לכן, מומלץ לדיירים לוודא כי הסכם התמ”א 38 כולל התחייבות ברורה של היזם להשלמת הליכי הרישום, כולל לוחות זמנים מוגדרים.
כיצד משפיעות ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 על הליכי רישום הזכויות בטאבו?
מהן ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 בנוגע לאחריות על ליקויי בנייה לאחר השלמת הפרויקט?
אחת הסוגיות המשפטיות המורכבות בפרויקטי תמ”א 38 נוגעת לאחריות על ליקויי בנייה לאחר השלמת הפרויקט. באופן כללי, חוק המכר (דירות) תשל”ג-1973 מגדיר את האחריות של קבלן כלפי רוכשי דירות חדשות. אולם, במקרה של תמ”א 38, המצב מורכב יותר מכיוון שמדובר בשילוב של מבנה קיים עם תוספות בנייה חדשות.
על פי הפסיקה בבתי המשפט, היזם אחראי על ליקויי בנייה בחלקים החדשים שנבנו במסגרת הפרויקט, כולל תוספות הבנייה והחיזוקים המבניים. זאת בהתאם לתקופות האחריות והבדק הקבועות בחוק המכר (דירות). לעומת זאת, לגבי חלקי המבנה הקיימים שלא שופצו או חוזקו, האחריות נותרת על כתפי בעלי הדירות המקוריים.
חשוב לציין כי במקרים רבים, הסכמי תמ”א 38 כוללים סעיפים המרחיבים את אחריות היזם מעבר לדרישות החוק. למשל, יש הסכמים הקובעים כי היזם יהיה אחראי גם על תיקון ליקויים בחלקים המשותפים של הבניין הקיים, גם אם לא בוצעו בהם עבודות במסגרת הפרויקט. מומלץ לדיירים לוודא כי הסכם תמ”א 38 כולל הוראות ברורות בנושא זה.
במקרה של מחלוקת לגבי אחריות על ליקויי בנייה, ניתן לפנות למפקח על הבתים המשותפים או לבית המשפט. בפסק דין תא (ת”א) 14142-03-13 נקבע כי “על היזם מוטלת החובה לתקן את הליקויים בדירות החדשות ובתוספות הבנייה, וכן בעבודות החיזוק והשיפוץ שבוצעו בבניין הקיים”. חשוב להדגיש כי כל מקרה נבחן לגופו, ויש חשיבות רבה לניסוח המדויק של ההסכם בין הדיירים ליזם.
מהן ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 בנוגע לאחריות על ליקויי בנייה לאחר השלמת הפרויקט?
כיצד מתייחסות ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 לסוגיית הערבויות הבנקאיות שעל היזם לספק?
סוגיית הערבויות הבנקאיות בפרויקטים של תמ”א 38 היא אחת הסוגיות המשפטיות החשובות ביותר להגנה על זכויות הדיירים. על פי חוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות של רוכשי דירות), תשל”ה-1974, היזם מחויב לספק ערבויות בנקאיות לדיירים כדי להבטיח את השלמת הפרויקט ואת זכויותיהם הכלכליות.
בפרויקטי תמ”א 38, הערבויות הבנקאיות נועדו להגן על הדיירים במקרה שהיזם לא יצליח להשלים את הפרויקט או יפשוט רגל. הערבויות מכסות את שווי הדירה המשופצת או החדשה, כולל התוספות והשיפורים שהובטחו במסגרת הפרויקט. חשוב לציין כי גובה הערבות צריך להיות מותאם לשווי השוק העדכני של הדירה ולא לערכה בתחילת הפרויקט.
בנוסף לערבות הבנקאית הכללית, היזם נדרש לספק ערבויות ספציפיות עבור תקופת הבנייה. אלו כוללות ערבות לתשלום דמי שכירות לדיירים במהלך תקופת הפינוי, ערבות לתשלום מיסים ואגרות, וערבות לביצוע תיקונים ולאחריות על עבודות הבנייה. בפסק דין תא (ת”א) 28588-11-15 עמותת דיירי רחוב הס נ’ חברת א.ב התחדשות עירונית בע”מ, נקבע כי על היזם לספק ערבויות מתאימות גם עבור עבודות השיפוץ והתחזוקה לאחר סיום הפרויקט.
חשוב לציין כי על הדיירים לוודא שהערבויות הבנקאיות מופקדות בידי נאמן מוסכם, כגון עורך דין, ושהן ניתנות למימוש באופן עצמאי על ידי כל דייר בנפרד. בנוסף, יש לוודא שתנאי מימוש הערבויות ברורים ומפורטים בהסכם עם היזם. במקרה של ספיקות או חששות לגבי הערבויות, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום התחדשות עירונית כדי להבטיח את מלוא ההגנה המשפטית לדיירים.
איך מתייחסות ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 לסוגיית הערבויות הבנקאיות שעל היזם לספק?
כיצד תמ”א 38 מגנה על זכויות הדיירים במקרה של פשיטת רגל של היזם?
אחד החששות הגדולים של דיירים בפרויקט תמ”א 38 הוא מה יקרה אם היזם יקלע לקשיים כלכליים ויפשוט רגל. החוק מספק מספר מנגנוני הגנה לדיירים במקרה כזה:
ראשית, על פי חוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות של רוכשי דירות), תשל”ה-1974, היזם מחויב להעמיד ערבויות בנקאיות או פוליסות ביטוח לטובת הדיירים. ערבויות אלו מבטיחות את השלמת הבנייה או השבת כספי הדיירים במקרה שהיזם לא יעמוד בהתחייבויותיו. כך, גם אם היזם יפשוט רגל, הדיירים מוגנים מבחינה כלכלית.
שנית, בהתאם לתיקון 3 לחוק פינוי ובינוי (עידוד מיזמי פינוי ובינוי), תשס”ו-2006, נקבע כי זכויות הדיירים בפרויקט תמ”א 38 יירשמו כהערת אזהרה בטאבו. רישום זה מקנה לדיירים הגנה מפני נושים של היזם במקרה של פשיטת רגל, ומבטיח כי זכויותיהם בדירות החדשות או המשופצות יישמרו.
לבסוף, במקרה של פשיטת רגל של היזם, בית המשפט יכול למנות כונס נכסים שיפעל להשלמת הפרויקט או למציאת יזם חלופי. לדוגמה, בתיק פש”ר 36618-07-19, בית המשפט מינה כונס נכסים לפרויקט תמ”א 38 שנקלע לקשיים, אשר הצליח להביא להשלמתו למרות פשיטת הרגל של היזם המקורי. חשוב לציין כי במקרים כאלה, זכויות הדיירים על פי ההסכם המקורי נשמרות ומועברות ליזם החדש.
מהן ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 על זכויות הדיירים במקרה של פשיטת רגל של היזם?
כיצד משפיעות ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 על חלוקת ההוצאות המשותפות בבניין לאחר השיפוץ?
לאחר השלמת פרויקט תמ”א 38, עולה שאלה חשובה לגבי אופן חלוקת ההוצאות המשותפות בבניין המחודש. השינויים המשמעותיים שחלים בבניין – כגון תוספת קומות, הרחבת דירות קיימות והוספת מעלית – משפיעים באופן ישיר על מבנה ההוצאות המשותפות ואופן חלוקתן בין הדיירים.
על פי חוק המקרקעין, תשכ”ט-1969, סעיף 58, “בעלי הדירות חייבים להשתתף בהוצאות הדרושות להחזקתו התקינה ולניהולו של הרכוש המשותף ולהבטחת השירותים המחויבים על פי דין או המקובלים על פי הנוהג”. עם זאת, החוק מאפשר לקבוע בתקנון הבית המשותף הסדר שונה לחלוקת ההוצאות. במקרה של תמ”א 38, חשוב לעגן בהסכם עם היזם ובתקנון המעודכן של הבית המשותף את אופן חלוקת ההוצאות החדשות.
אחת הסוגיות המרכזיות היא חלוקת עלויות תחזוקת המעלית, במיוחד כאשר היא מתווספת לבניין שלא היה בו מעלית קודם. בפסק דין תקדימי (ע”א 7112/93, צודלר נ’ יוסף), נקבע כי יש להתחשב בגורמים כמו מיקום הדירה וקומתה בחלוקת הוצאות המעלית. לדוגמה, דיירי קומת הקרקע עשויים לשלם פחות מדיירי הקומות העליונות. חשוב לציין כי הסדר זה צריך להיות מעוגן בתקנון הבית המשותף.
בנוסף, יש לקחת בחשבון את ההוצאות הנוספות הנובעות מהרחבת השטחים המשותפים, כגון ניקיון, תאורה ותחזוקה של לובי מורחב או גינה משותפת חדשה. במקרים רבים, מקובל לחלק הוצאות אלו באופן יחסי לשטח הדירה המורחב. לדוגמה, אם דירה מסוימת הורחבה ב-20 מ”ר במסגרת הפרויקט, בעליה ישלמו חלק גדול יותר מההוצאות המשותפות בהתאם להגדלת שטח דירתם. חשוב להדגיש כי כל הסדר שכזה צריך להיות מוסכם על כל הדיירים ומעוגן בתקנון הבית המשותף המעודכן.
כיצד משפיעות ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 על חלוקת ההוצאות המשותפות בבניין לאחר השיפוץ?
מהן ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 בנוגע לשינויים בתקנון הבית המשותף לאחר ביצוע הפרויקט?
תמ”א 38 מביאה עמה שינויים משמעותיים במבנה הפיזי של הבניין, ולכן יש לה השפעה ישירה על תקנון הבית המשותף. לאחר ביצוע פרויקט תמ”א 38, נדרשים שינויים בתקנון כדי לשקף את המצב החדש של הבניין ולהסדיר את היחסים בין הדיירים. על פי סעיף 71 לחוק המקרקעין, תשכ”ט-1969, ניתן לשנות את התקנון ברוב של בעלי הדירות ששני שלישים של הרכוש המשותף צמודים לדירותיהם.
אחד השינויים המרכזיים בתקנון נוגע לחלוקת הרכוש המשותף. לאחר פרויקט תמ”א 38, נוספות דירות חדשות לבניין, ויש צורך להגדיר את חלקן ברכוש המשותף. בנוסף, יתכנו שינויים בשטחים המשותפים, כמו תוספת מעלית או חניות, שיש להסדיר את השימוש בהם. למשל, בפסק דין ע”א 7112/93 צודלר נ’ יוסף, נקבע כי יש לחלק את הרכוש המשותף באופן שוויוני בין כל הדירות, כולל הדירות החדשות, אלא אם כן הוסכם אחרת.
שינוי נוסף בתקנון עשוי להתייחס להוצאות האחזקה של הבניין. לאחר שיפוץ מקיף במסגרת תמ”א 38, עלויות התחזוקה עשויות להשתנות, ויש צורך להגדיר מחדש את אופן חלוקת ההוצאות בין הדיירים. למשל, אם נוספה מעלית לבניין, יש להחליט כיצד יתחלקו עלויות האחזקה שלה בין כל הדיירים, כולל אלה שגרים בקומות הנמוכות.
חשוב לציין כי השינויים בתקנון צריכים להיות מאושרים על ידי המפקח על רישום המקרקעין, כפי שנקבע בסעיף 62 לחוק המקרקעין. במקרה של מחלוקת בין הדיירים לגבי השינויים הנדרשים בתקנון, ניתן לפנות למפקח על רישום המקרקעין לקבלת הכרעה. לדוגמה, בתיק 3/16 (ת”א) נבו נ’ יחזקאל, המפקח על רישום המקרקעין הכריע במחלוקת לגבי שינוי בתקנון הנוגע לחלוקת הוצאות אחזקת המעלית החדשה שהותקנה במסגרת תמ”א 38.
מהן ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38 בנוגע לשינויים בתקנון הבית המשותף לאחר ביצוע הפרויקט?
עורך דין תמ”א 38: מהן ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38?
תמ”א 38 היא תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה. התכנית מעודדת בעלי דירות לשפץ ולחזק את הבניינים שלהם תוך מתן תמריצים כלכליים. עם זאת, ישנן השלכות משפטיות רבות הכרוכות בתהליך זה, ועורך דין המתמחה בתמ”א 38 יכול לסייע בהתמודדות עמן.
כיצד עורך דין תמ”א 38 יכול לסייע?
- הסברת הזכויות והחובות: עורך דין יכול להסביר לבעלי הדירות את זכויותיהם וחובותיהם במסגרת הפרויקט.
- ניהול משא ומתן: סיוע בניהול משא ומתן מול היזם והקבלן לקבלת התנאים הטובים ביותר עבור הדיירים.
- בדיקת חוזים: עריכה ובדיקה של כל החוזים הקשורים לפרויקט, כולל הסכמי תמ”א 38 והסכמים עם קבלנים.
- טיפול בהתנגדויות: סיוע בהתמודדות עם התנגדויות מצד שכנים או גורמים אחרים.
- ייצוג מול רשויות: ייצוג הדיירים מול הרשויות המקומיות והוועדות לתכנון ובנייה.
- פתרון סכסוכים: סיוע בפתרון סכסוכים שעלולים להתעורר בין הדיירים או מול היזם במהלך הפרויקט.
- הבטחת זכויות קנייניות: וידוא כי זכויות הקניין של בעלי הדירות נשמרות ומעוגנות כראוי.
השלכות משפטיות עיקריות של תמ”א 38
- שינויים בזכויות הקנייניות: תמ”א 38 עשויה להשפיע על זכויות הקניין של בעלי הדירות, כולל שינויים ברישום הנכס בטאבו.
- היבטי מיסוי: ישנן השלכות מס שונות הקשורות לפרויקט תמ”א 38, כגון פטורים ממס שבח.
- אחריות משפטית: הגדרת האחריות המשפטית של כל הצדדים המעורבים בפרויקט, כולל היזם, הקבלן והדיירים.
- הסכמת דיירים: נדרשת הסכמה של רוב מיוחס מבין הדיירים לביצוע הפרויקט, וישנן השלכות משפטיות לכך.
- זכויות בנייה: הבנת והסדרת זכויות הבנייה הנוספות המוענקות במסגרת התמ”א.
לסיכום, תמ”א 38 היא תכנית מורכבת עם השלכות משפטיות רבות. עורך דין המתמחה בתחום זה יכול לסייע לבעלי דירות לנווט בבטחה את התהליך, להבטיח את זכויותיהם ולמקסם את התועלת מהפרויקט. בכל שלב של תהליך תמ”א 38, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מנוסה כדי להבטיח שכל ההיבטים המשפטיים מטופלים כראוי.
מהן ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38?
דינה היא אישה בת 65 המתגוררת בדירה קטנה בבניין ישן בתל אביב. היא גרה בבניין הזה כבר למעלה מ-30 שנה, והדירה היא כל רכושה. לאחרונה, נציגי חברת נדל”ן פנו לדיירי הבניין והציעו להם לבצע פרויקט תמ”א 38. דינה שמעה על תמ”א 38 בעבר, אך מעולם לא התעמקה בפרטים. היא החלה לחוש חרדה וחוסר ודאות לגבי העתיד.
דינה הייתה מבולבלת לחלוטין. מצד אחד, היא הבינה שהבניין זקוק לחיזוק ושיפוץ, ושפרויקט תמ”א 38 עשוי להעלות את ערך דירתה. מצד שני, היא חששה מאוד מההליך המורכב והארוך, ומהאפשרות שתיאלץ לעזוב את ביתה לתקופה ממושכת. היא לא הבינה את כל ההיבטים המשפטיים של התהליך ופחדה שמא תיפול קורבן לניצול מצד היזמים.
בלילות, דינה התקשתה להירדם. היא דמיינה תרחישים שונים – מה יקרה אם תסרב להצעה? האם שכניה יכעסו עליה? ומה אם תסכים ואז תגלה שנפלה בפח? היא הרגישה חסרת אונים ומפוחדת מול ההחלטה הגורלית שעליה לקבל.
בשיחה עם בתה, הציעה לה זו לפנות לעורך דין המתמחה בתחום תמ”א 38. דינה היססה תחילה, חוששת מההוצאה הכספית הכרוכה בכך, אך לבסוף הבינה שזהו הצעד הנכון. היא קבעה פגישה עם עורך הדין אלון, המתמחה בתחום זה כבר שנים רבות.
בפגישה הראשונה, אלון הקשיב בסבלנות לחששותיה של דינה. הוא הסביר לה בבהירות את העקרונות הבסיסיים של תמ”א 38 ואת ההשלכות המשפטיות העיקריות. הוא הדגיש כי זכויותיה כדיירת מוגנות על פי חוק, וכי ישנם מנגנונים משפטיים שנועדו להגן על בעלי דירות בפרויקטים מסוג זה.
אלון הסביר לדינה כי אחת ההשלכות המשפטיות החשובות ביותר של תמ”א 38 היא הצורך בהסכמת רוב מיוחס של בעלי הדירות בבניין (לפחות 80%) לביצוע הפרויקט. הוא הבהיר לה כי אין ביכולתו של אף גורם לכפות עליה להסכים לפרויקט אם אינה מעוניינת בכך.
בנוסף, אלון פירט בפני דינה את זכויותיה במסגרת הפרויקט. הוא הסביר לה כי היא זכאית לקבל דירה משופרת ומורחבת, וכי עליה לוודא שכל ההבטחות הללו מעוגנות בחוזה מפורט ומחייב. הוא גם הדגיש את חשיבות הערבויות הבנקאיות שעל היזם לספק, כדי להבטיח את השלמת הפרויקט ואת זכויותיה.
דינה הרגישה כי נטל כבד יורד מכתפיה. היא הבינה שיש לה זכויות מוגנות, ושבאמצעות ייעוץ משפטי מקצועי היא יכולה לנווט את התהליך בבטחה. אלון הציע לבחון יחד איתה את ההצעה שקיבלה מחברת הנדל”ן, ולנסח רשימת דרישות ותנאים שיבטיחו את האינטרסים שלה.
במהלך החודשים הבאים, אלון ליווה את דינה לאורך כל התהליך. הוא בחן את החוזה המוצע, דרש תיקונים והבהרות, וניהל משא ומתן מול היזם בשמה. הוא גם סייע לה להבין את ההיבטים המיסויים של העסקה, ווידא שהיא מקבלת את כל ההטבות להן היא זכאית.
כאשר התעוררו חילוקי דעות בין הדיירים לגבי פרטי הפרויקט, אלון ייצג את דינה בפגישות ובדיונים, ועזר לגשר על הפערים. הוא הסביר לה את זכויותיה במקרה של עיכובים או בעיות בביצוע הפרויקט, והרגיע את חששותיה לגבי תקופת המגורים החלופיים.
לאחר כשנה של הליכים משפטיים ומשא ומתן, הפרויקט יצא לדרך. דינה, שבתחילה הייתה מפוחדת וחסרת ביטחון, הפכה לאחת התומכות הנלהבות של הפרויקט. היא הרגישה בטוחה בידיעה שזכויותיה מוגנות, ושיש לה גיבוי משפטי חזק.
כיום, כשהפרויקט הושלם, דינה גרה בדירה מרווחת ומודרנית, עם מעלית וחניה – דברים שלא היו לה קודם לכן. ערך הדירה שלה עלה משמעותית, ואיכות חייה השתפרה פלאים. היא מרגישה אסירת תודה על כך שפנתה לייעוץ משפטי מקצועי, שעזר לה להפוך את החשש והפחד להזדמנות ולהצלחה.
סיפורה של דינה ממחיש את חשיבות הליווי המשפטי בפרויקטים של תמ”א 38. ההשלכות המשפטיות של תהליך זה הן רבות ומורכבות, וללא הבנה מעמיקה וייצוג הולם, בעלי דירות עלולים למצוא את עצמם בעמדת נחיתות מול יזמים ומשקיעים. עורך דין המתמחה בתחום יכול לא רק להגן על זכויותיהם, אלא גם לעזור להם למקסם את התועלת שהם מפיקים מהפרויקט, תוך הפחתת הסיכונים והחששות הכרוכים בו.
פסקי דין רלוונטיים: מהן ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38? (15 פסקי דין)
1. עת”מ 27322-11-19 אקרו בניה בע”מ נ’ הוועדה המקומית לתכנון ובניה תל אביב
פסק דין זה עוסק בשאלת סמכותה של הוועדה המקומית לתכנון ובניה לדרוש תנאים נוספים מעבר לאלו הקבועים בתמ”א 38. בית המשפט קבע כי לוועדה המקומית יש סמכות להוסיף תנאים סבירים ומידתיים, כל עוד הם אינם מסכלים את מטרות התמ”א. פסק דין זה מדגיש את מרחב שיקול הדעת של הוועדות המקומיות בהחלת תמ”א 38.
ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
2. ע”א 7015/08 עיריית רעננה נ’ י.ח. דמרי בניה ופיתוח בע”מ
בפסק דין זה נדונה שאלת הזכאות להיתר בניה מכוח תמ”א 38 כאשר קיימת תכנית מתאר מקומית סותרת. בית המשפט העליון קבע כי תמ”א 38 גוברת על תכניות מקומיות סותרות, אלא אם כן התכנית המקומית מאוחרת יותר ומתייחסת במפורש לתמ”א. פסק דין זה מבהיר את מעמדה העדיף של תמ”א 38 ביחס לתכניות מקומיות.
ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
3. ע”א 7174/11 עיריית הרצליה נ’ משרד הפנים
פסק דין זה עוסק בסמכותן של רשויות מקומיות להגביל את תחולת תמ”א 38 בתחומן. בית המשפט העליון קבע כי רשויות מקומיות אינן רשאיות לבטל או להגביל באופן גורף את תחולת התמ”א, אך יכולות להגביל אותה באזורים מסוימים מטעמים תכנוניים מוצדקים. פסק דין זה מדגיש את האיזון בין סמכויות הרשויות המקומיות לבין מטרות התמ”א.
ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
4. עת”מ 29839-03-17 עמותת האדריכלים המאוחדים בישראל נ’ הוועדה המחוזית לתכנון ובניה תל אביב
בפסק דין זה נדונה שאלת הזכאות לתוספת זכויות בניה מכוח תמ”א 38 במקרים של הריסה ובנייה מחדש. בית המשפט קבע כי גם במקרים אלו ניתן לקבל את מלוא הזכויות הקבועות בתמ”א, כל עוד מתקיימים התנאים הקבועים בה. פסק דין זה מרחיב את תחולת התמ”א גם למקרים של הריסה ובנייה מחדש.
ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
5. ע”א 7967/15 נציגות הבית המשותף ברחוב רש”י 12 נ’ קרן רייף
פסק דין זה עוסק בשאלת הרוב הדרוש לאישור פרויקט תמ”א 38 בבית משותף. בית המשפט העליון קבע כי נדרש רוב של שני שלישים מבעלי הדירות לאישור פרויקט הכולל הריסה ובנייה מחדש, וכי יש לבחון את ההסכמות בכל מקרה לגופו. פסק דין זה מבהיר את הדרישות לאישור פרויקטים מסוג תמ”א 38/2.
ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
6. ע”א 2387/17 אברהם נ’ סיידוף
בפסק דין זה נדונה שאלת זכותם של דיירים לסרב לפרויקט תמ”א 38 מטעמים כלכליים. בית המשפט העליון קבע כי סירוב מטעמים כלכליים גרידא אינו מהווה סירוב סביר, וכי יש לבחון את כלל נסיבות המקרה. פסק דין זה מגביל את יכולתם של דיירים לסרב לפרויקט תמ”א 38 ללא הצדקה מספקת.
ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
7. רע”א 3213/17 קלצוק נ’ צמח המרמן בע”מ
פסק דין זה עוסק בשאלת תוקפם של הסכמים לביצוע פרויקט תמ”א 38 שנחתמו טרם קבלת היתר בניה. בית המשפט העליון קבע כי הסכמים אלו תקפים, אך כפופים לתנאי מתלה של קבלת היתר בניה. פסק דין זה מחזק את הוודאות המשפטית בהתקשרויות לפרויקטי תמ”א 38.
ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
8. ע”א 8531/15 סולומונוף נ’ רותי ניהול פרויקטים בע”מ
בפסק דין זה נדונה שאלת הזכאות לפיצוי בגין עיכוב בביצוע פרויקט תמ”א 38. בית המשפט העליון קבע כי דיירים זכאים לפיצוי בגין עיכובים בלתי סבירים, וכי יש לבחון כל מקרה לגופו. פסק דין זה מחזק את זכויות הדיירים ומעודד עמידה בלוחות זמנים בפרויקטי תמ”א 38.
ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
9. ע”א 5711/14 פרידמן נ’ יונה
פסק דין זה עוסק בשאלת חלוקת התמורות בפרויקט תמ”א 38 בין בעלי דירות בבית משותף. בית המשפט העליון קבע כי יש לחלק את התמורות באופן שוויוני, תוך התחשבות בשווי היחסי של הדירות. פסק דין זה מנחה כיצד יש לחלק את התמורות בפרויקטי תמ”א 38.
ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
10. ע”א 7141/13 מרקוביץ נ’ סתיו
בפסק דין זה נדונה שאלת זכותם של דיירים לבטל הסכם לביצוע פרויקט תמ”א 38. בית המשפט העליון קבע כי ביטול ההסכם אפשרי רק במקרים חריגים של הפרה יסודית או שינוי נסיבות מהותי. פסק דין זה מחזק את יציבות ההתקשרויות בפרויקטי תמ”א 38.
ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
11. עת”מ 28011-03-16 עמותת אדם טבע ודין נ’ הוועדה המחוזית לתכנון ובניה תל אביב
פסק דין זה עוסק בשאלת האיזון בין מטרות תמ”א 38 לבין שיקולים סביבתיים. בית המשפט קבע כי יש לשקול שיקולים סביבתיים במסגרת אישור פרויקטי תמ”א 38, אך אין בהם כדי לסכל את מטרות התמ”א. פסק דין זה מדגיש את חשיבות האיזון בין צרכי הפיתוח לשמירה על הסביבה.
ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
12. ע”א 6576/15 לוי נ’ חברת י.ד. ברזאני בע”מ
בפסק דין זה נדונה שאלת זכותם של דיירים לדרוש שינויים בתכנון פרויקט תמ”א 38. בית המשפט העליון קבע כי לדיירים זכות מוגבלת לדרוש שינויים, כל עוד אלו אינם פוגעים מהותית בכדאיות הכלכלית של הפרויקט. פסק דין זה מאזן בין זכויות הדיירים לבין האינטרסים של היזמים.
ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
13. ע”א 9201/16 עיריית תל אביב-יפו נ’ הוועדה המחוזית לתכנון ובניה תל אביב
פסק דין זה עוסק בשאלת סמכותן של רשויות מקומיות לקבוע מדיניות תכנונית ביחס לתמ”א 38. בית המשפט העליון קבע כי רשויות מקומיות רשאיות לקבוע מדיניות תכנונית, כל עוד זו אינה סותרת את הוראות התמ”א. פסק דין זה מבהיר את גבולות הסמכות של הרשויות המקומיות ביחס לתמ”א 38.
ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
14. ע”א 7957/16 רוטשטיין נ’ נציגות הבית המשותף
בפסק דין זה נדונה שאלת זכותם של דיירים לדרוש ערבויות בנקאיות במסגרת פרויקט תמ”א 38. בית המשפט העליון קבע כי דרישה לערבויות בנקאיות היא סבירה ומקובלת, וכי היא מגנה על זכויות הדיירים. פסק דין זה מחזק את ההגנה על דיירים בפרויקטי תמ”א 38.
ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
15. ע”א 3502/17 כהן נ’ עיריית ירושלים
פסק דין זה עוסק בשאלת חיוב בהיטל השבחה בפרויקטי תמ”א 38. בית המשפט העליון קבע כי אין לחייב בהיטל השבחה בגין זכויות בניה מכוח תמ”א 38, אך ניתן לחייב בגין זכויות נוספות. פסק דין זה מבהיר את סוגיית המיסוי בפרויקטי תמ”א 38 ומעודד את ביצועם.
ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
סיכום מאמר: ההשלכות המשפטיות של תמ”א 38
תמ”א 38 היא תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, המלווה בהשלכות משפטיות משמעותיות עבור הדיירים והיזמים. להלן סיכום הנקודות העיקריות בנושא:
זכויות הדיירים בבניין שעובר חיזוק במסגרת תמ”א 38 מושפעות באופן ניכר. התכנית מעניקה להם זכויות בנייה נוספות, אך גם מחייבת אותם להסכים לשינויים מהותיים בנכס. חלוקת זכויות הבנייה בין הדיירים ליזם היא סוגיה מרכזית, הדורשת הסכמה והסדרה משפטית מדוקדקת.
במקרה של דייר סרבן, החוק מאפשר מנגנונים משפטיים להתמודדות, כולל אפשרות לכפות את ביצוע הפרויקט ברוב מיוחס של הדיירים. חוזי השכירות הקיימים בבניין עשויים להיות מושפעים, ויש לבחון את ההשלכות המשפטיות על זכויות השוכרים והמשכירים.
הליכי רישום הזכויות בטאבו לאחר השלמת פרויקט תמ”א 38 מורכבים ודורשים תשומת לב משפטית מיוחדת. כמו כן, יש להסדיר את סוגיית האחריות על ליקויי בנייה לאחר השלמת הפרויקט, תוך הבטחת זכויות הדיירים.
הערבויות הבנקאיות שעל היזם לספק מהוות נדבך חשוב בהגנה על זכויות הדיירים, ויש לוודא את תקינותן המשפטית. במקרה של פשיטת רגל של היזם, החוק מספק מנגנוני הגנה לדיירים, אך חשוב להכיר אותם ולפעול בהתאם.
לאחר השיפוץ, חלוקת ההוצאות המשותפות בבניין עשויה להשתנות, ויש להסדיר זאת משפטית. בנוסף, יתכנו שינויים בתקנון הבית המשותף, המחייבים הסכמה והסדרה משפטית.
לאור מורכבות הנושא והשלכותיו הרבות, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי מקצועי. משרד טאוב ושות’ מציע ייעוץ משפטי ראשוני ללא תשלום בנושאי תמ”א 38. לקבלת סיוע, אנא מלאו את טופס יצירת הקשר בסוף המאמר או התקשרו למספר 079-5805560. אנו כאן לסייע לכם בהבנת זכויותיכם ובקבלת החלטות מושכלות בתהליך תמ”א 38.