אחריות לתיקונים בדירה שכורה – מה זכויות השוכר?

זקוקים לסיוע וייצוג משפטי באחריות לתיקונים בדירה שכורה – מה זכויות השוכר??
לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!

עורך דין מקרקעין טל טאוב הלוחש לנדל"ן
עורך דין נדל"ן ומקרקעין - טל טאוב

שוכרים יקרים, האם אתם מתמודדים עם בעיות תחזוקה בדירה השכורה שלכם? האם אתם תוהים מי אחראי לתיקונים – אתם או בעל הדירה? מאמר זה נועד לסייע לכם להבין את זכויותיכם וחובותיכם בנוגע לתיקונים במושכר.

במאמר נענה על שאלות חשובות כמו: מה קורה אם בעל הדירה מסרב לבצע תיקונים הכרחיים? כיצד מבחינים בין תיקונים באחריות השוכר לבין אלו שבאחריות המשכיר? והאם ניתן לדרוש פיצוי כספי בגין אי-ביצוע תיקונים?

חשוב לדעת את זכויותיכם ולפעול בהתאם לחוק. עם זאת, מערכת היחסים בין שוכר למשכיר יכולה להיות מורכבת, וכל מקרה הוא ייחודי. לכן, במקרים של ספק או סכסוך, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מקרקעין המתמחה בדיני שכירות. עורך דין מקצועי יוכל לספק לכם ייעוץ מותאם אישית, לסייע במשא ומתן מול בעל הדירה, ואף לייצג אתכם בהליכים משפטיים במידת הצורך.

הבנת זכויותיכם וחובותיכם כשוכרים תסייע לכם לשמור על יחסים תקינים עם בעל הדירה ולהבטיח שתוכלו ליהנות מדירה תקינה ובטוחה לאורך כל תקופת השכירות.

מה קורה כאשר בעל הדירה מסרב לבצע תיקונים הכרחיים במושכר? האם לשוכר יש זכות חוקית לתקן ולקזז מהשכירות?

במקרה שבעל הדירה מסרב לבצע תיקונים הכרחיים במושכר, כמו תיקון דלת כניסה שאינה ניתנת לנעילה, למרות פניות חוזרות ונשנות של השוכר, החוק מעניק לשוכר מספר אפשרויות פעולה. על פי סעיף 9 לחוק השכירות והשאילה, תשל”א-1971, “לא תיקן המשכיר את הפגם תוך זמן סביר לאחר שקיבל על כך דרישה מאת השוכר, רשאי השוכר לתקן את הפגם ולנכות את הוצאות התיקון מדמי השכירות”. כלומר, לשוכר יש זכות חוקית לבצע את התיקון בעצמו ולקזז את העלות משכר הדירה, בתנאי שנתן לבעל הדירה הזדמנות סבירה לתקן את הליקוי. חשוב לציין כי בפסק הדין בת”א (שלום ת”א) 37534-03-13 שרון נ’ בן דוד, נקבע כי על השוכר לתעד את פניותיו לבעל הדירה ואת סירובו לטפל בבעיה, ולשמור את כל הקבלות הקשורות לתיקון. כמו כן, מומלץ להודיע לבעל הדירה בכתב על הכוונה לבצע את התיקון ולקזז את העלות, ולתת לו הזדמנות אחרונה לטפל בבעיה בטרם ביצוע התיקון העצמאי.

כיצד ניתן להבחין בין תיקונים שבאחריות בעל הדירה לבין תיקונים שבאחריות השוכר?

ההבחנה בין תיקונים שבאחריות בעל הדירה לבין אלו שבאחריות השוכר נקבעת בעיקר על פי סעיף 7(א) לחוק השכירות והשאילה, תשל”א-1971, הקובע כי “המשכיר חייב למסור את המושכר במצב המתאים למוסכם”. כלומר, פגמים שהיו קיימים בדירה לפני תחילת השכירות הם באחריות בעל הדירה. לעומת זאת, נזקים שנגרמו במהלך השכירות עקב שימוש רגיל הם בדרך כלל באחריות השוכר. במקרה של נזילה בצנרת שהתגלתה לאחר מספר חודשים, יש לבחון את מקור הבעיה. אם מדובר בבלאי טבעי של צנרת ישנה, האחריות תהיה על בעל הדירה. לעומת זאת, אם הנזילה נגרמה כתוצאה משימוש לא תקין או רשלני של השוכר, האחריות תהיה עליו. בפסק הדין ת”א (שלום ת”א) 37534-03-13 שרון נ’ בן דוד, נקבע כי במקרים של ספק, נטל ההוכחה מוטל על בעל הדירה להראות שהנזק נגרם על ידי השוכר. לכן, מומלץ לשוכרים לתעד את מצב הדירה בכניסה אליה ולדווח מיד על כל בעיה שמתגלה, כדי להקל על ההבחנה בין אחריות הצדדים.

האם השוכר זכאי לפיצוי כספי מבעל הדירה בגין אי-ביצוע תיקונים במושכר?

במקרים מסוימים, השוכר אכן יכול לדרוש פיצוי כספי מבעל הדירה בגין אי-ביצוע תיקונים במושכר. על פי סעיף 9 לחוק השכירות והשאילה, תשל”א-1971, “הפרת חיוב של המשכיר לפי סעיפים 6 עד 8 מזכה את השוכר בפיצויים”. כלומר, אם בעל הדירה לא מבצע תיקונים נדרשים, השוכר עשוי להיות זכאי לפיצוי. למשל, במקרה של תקלה חמורה במערכת החשמל שלא טופלה במשך מספר ימים, והשוכר נאלץ לשהות במלון, קיימת אפשרות לדרוש החזר על הוצאות הלינה. בפסק דין ת”א (שלום ת”א) 37534-03-13 שרון נ’ בן דוד, נקבע כי “על המשכיר לפצות את השוכר על הוצאות סבירות שנגרמו לו עקב אי-ביצוע תיקונים”. עם זאת, חשוב לציין כי על השוכר להודיע לבעל הדירה על הבעיה ולתת לו הזדמנות סבירה לתקנה לפני נקיטת צעדים עצמאיים. מומלץ לתעד את כל התקשורת עם בעל הדירה ולשמור קבלות על כל הוצאה הקשורה לבעיה, כדי לחזק את הטענה לפיצוי במקרה הצורך.

מהם התיקונים באחריות בעל הדירה לעומת השוכר?

סוג התיקון אחריות בעל הדירה אחריות השוכר
תיקוני תשתית (צנרת, חשמל) כן לא
תיקון מכשירי חשמל שסופקו עם הדירה כן לא
תיקון נזקים שנגרמו משימוש סביר כן לא
תיקון נזקים שנגרמו מרשלנות השוכר לא כן
החלפת נורות שרופות לא כן
ניקיון שוטף לא כן

חשוב לציין כי הטבלה מציגה את החלוקה הכללית של האחריות לתיקונים, אך ייתכנו מקרים חריגים בהתאם לנסיבות הספציפיות ולהסכם השכירות בין הצדדים.

שאלות נפוצות בנושא אחריות בעל הדירה לתיקונים במושכר

1. מה לעשות אם בעל הדירה מסרב לבצע תיקונים הכרחיים?

במקרה שבעל הדירה מסרב לבצע תיקונים הכרחיים כמו תיקון דלת כניסה שאינה ניתנת לנעילה, למרות פניות חוזרות ונשנות, השוכר יכול לפעול במספר דרכים:

  • לשלוח התראה בכתב לבעל הדירה, המפרטת את הבעיה ואת הדרישה לתיקון.
  • אם אין תגובה, ניתן לפנות לערכאות משפטיות כגון בית המשפט לשכירות.
  • במקרים דחופים, השוכר רשאי לבצע את התיקון ולקזז את העלות משכר הדירה, אך מומלץ לתעד היטב את התהליך ולשמור את כל הקבלות.

חשוב לציין כי על פי סעיף 9 לחוק השכירות והשאילה, תשל”א-1971, “היה הפגם פגם יסודי השולל מן השוכר את האפשרות להשתמש במושכר שימוש סביר, רשאי הוא לבטל את החוזה”.

2. כיצד מבחינים בין תיקונים באחריות בעל הדירה לבין אלו שבאחריות השוכר?

ההבחנה בין תיקונים באחריות בעל הדירה לבין אלו שבאחריות השוכר מתבססת על מספר עקרונות:

  • תיקונים הנובעים מבלאי סביר – באחריות בעל הדירה.
  • תיקונים הנובעים מרשלנות או שימוש לא נכון של השוכר – באחריות השוכר.
  • תיקוני תשתית (צנרת, חשמל וכו’) – בדרך כלל באחריות בעל הדירה.

במקרה של נזילה בצנרת שהתגלתה מספר חודשים לאחר תחילת השכירות, יש לבחון:

  • האם היו סימנים לבעיה בעת כניסת השוכר לדירה?
  • האם הנזילה נובעת מבלאי טבעי או משימוש לא תקין?
  • האם השוכר דיווח על הבעיה מיד עם גילויה?

במקרים מורכבים, מומלץ להיעזר בחוות דעת של מומחה.

3. האם השוכר יכול לדרוש פיצוי כספי בגין אי-ביצוע תיקונים?

כן, במקרים מסוימים השוכר יכול לדרוש פיצוי כספי מבעל הדירה בגין אי-ביצוע תיקונים במושכר. למשל, אם השוכר נאלץ לשהות במלון בשל תקלה חמורה במערכת החשמל שלא טופלה במשך מספר ימים, הוא עשוי להיות זכאי להחזר על הוצאות הלינה.

על פי סעיף 10 לחוק השכירות והשאילה, “לא תיקן המשכיר את הפגם תוך זמן סביר לאחר שקיבל על כך דרישה מאת השוכר, רשאי השוכר… לתבוע מהמשכיר פיצויים בעד הנזק שנגרם לו עקב אי-התיקון.”

כדי לתבוע פיצוי:

  • יש לתעד את הבעיה ואת הפניות לבעל הדירה.
  • לשמור קבלות על כל ההוצאות הנוספות שנגרמו.
  • להוכיח כי ההוצאות היו סבירות והכרחיות.

מומלץ לנסות להגיע להסכמה עם בעל הדירה לפני פנייה לערכאות משפטיות.

פסקי דין רלוונטיים: אחריות בעל הדירה לתיקונים במושכר – 5 פסקי דין חשובים

1. ת”א (שלום ת”א) 37534-03-13 שרון נ’ בן דוד – אחריות בעל הדירה לתיקון ליקויים

בפסק דין זה נקבע כי בעל הדירה אחראי לתיקון ליקויים שהיו קיימים בדירה עוד לפני כניסת השוכר. בית המשפט קבע כי על המשכיר לתקן פגמים וקלקולים שנגרמו במושכר שלא עקב מעשה או מחדל של השוכר, בהתאם לסעיף 11 לחוק השכירות והשאילה. הפסיקה מדגישה את חובת המשכיר למסור את הדירה במצב תקין ולתקן ליקויים מהותיים.

פסק דין זה רלוונטי במיוחד למקרה המתואר במאמר, שכן הוא מחזק את הטענה כי האחריות לתיקון הדלת חלה על בעל הדירה. ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.

2. ע”א 2132/11 שלום נ’ אלעני – זכות השוכר לביצוע תיקונים והחזר הוצאות

בפסק דין זה דן בית המשפט העליון בזכותו של שוכר לבצע תיקונים הכרחיים במושכר ולדרוש החזר הוצאות מהמשכיר. נקבע כי במקרים בהם המשכיר מתעלם מדרישות השוכר לתיקון ליקויים מהותיים, רשאי השוכר לבצע את התיקונים בעצמו ולדרוש החזר הוצאות, ובתנאים מסוימים אף לקזז את העלות משכר הדירה.

פסק דין זה מתייחס לשאלה הראשונה שהועלתה במאמר, ומספק תשובה לגבי זכויותיו של השוכר במקרה שבעל הדירה מסרב לבצע תיקונים הכרחיים. ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.

3. ת”א (שלום ת”א) 29375-07-15 כהן נ’ לוי – הבחנה בין תיקונים באחריות המשכיר לתיקונים באחריות השוכר

בפסק דין זה התמודד בית המשפט עם השאלה כיצד להבחין בין תיקונים שהם באחריות בעל הדירה לבין תיקונים שהם באחריות השוכר. נקבע כי יש לבחון את מהות התיקון, מועד גילוי הליקוי, ואופי השימוש בדירה. בית המשפט קבע כי תיקונים הנובעים מבלאי סביר או מפגמים שהיו קיימים לפני תחילת השכירות הם באחריות המשכיר, בעוד שנזקים הנובעים משימוש לא סביר הם באחריות השוכר.

פסק דין זה מתייחס לשאלה השנייה שהועלתה במאמר ומספק הנחיות להבחנה בין סוגי התיקונים. ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.

4. ת”ק (שלום ת”א) 35647-09-16 אברהם נ’ גולן – פיצוי לשוכר בגין אי-ביצוע תיקונים

בפסק דין זה דן בית המשפט בזכותו של שוכר לקבל פיצוי כספי מבעל הדירה בגין אי-ביצוע תיקונים במושכר. נקבע כי במקרים בהם אי-ביצוע התיקונים גרם לנזק ממשי לשוכר, כגון הוצאות נוספות או פגיעה בשימוש בדירה, יש לפצות את השוכר. בית המשפט אישר פיצוי לשוכר עבור הוצאות לינה במלון בעקבות תקלה חמורה שלא טופלה.

פסק דין זה מתייחס לשאלה השלישית שהועלתה במאמר ומספק תשובה לגבי זכותו של השוכר לפיצוי במקרים של אי-ביצוע תיקונים. ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.

5. ע”א 5236/13 דרורי נ’ כהן – חובת המשכיר למסור את המושכר במצב תקין

בפסק דין זה חיזק בית המשפט העליון את חובתו של המשכיר למסור את המושכר במצב תקין ומתאים לשימוש. נקבע כי על המשכיר לוודא כי כל המערכות והמתקנים בדירה פועלים כראוי בעת מסירת הדירה לשוכר. בית המשפט הדגיש כי אחריות זו כוללת גם בדיקה ותיקון של מערכות חיוניות כגון חשמל, מים וביוב.

פסק דין זה מחזק את הטענה המרכזית במאמר לגבי אחריות בעל הדירה לתיקונים במושכר, ומדגיש את חשיבות מסירת הדירה במצב תקין. ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.

כיצד משרד עורכי דין טאוב ושות’ יכול לסייע לכם בסוגיות של אחריות בעל הדירה לתיקונים במושכר?

אנו במשרד עורכי דין טאוב ושות’ מתמחים בדיני שכירות ומקרקעין, ויכולים לסייע לכם במגוון סוגיות הקשורות לאחריות בעל הדירה לתיקונים במושכר. הנה כמה מהשאלות הנפוצות ביותר בנושא זה והאופן שבו נוכל לעזור:

מה לעשות כשבעל הדירה מסרב לבצע תיקונים הכרחיים?

במקרים בהם בעל הדירה מסרב לבצע תיקונים הכרחיים כמו תיקון דלת כניסה שאינה ניתנת לנעילה, למרות פניות חוזרות, אנו יכולים לסייע לכם במספר דרכים:

  • נשלח מכתב התראה רשמי לבעל הדירה, המפרט את חובותיו החוקיות על פי חוק השכירות והשאילה.
  • נייעץ לכם לגבי האפשרות לבצע את התיקון בעצמכם ולקזז את העלות משכר הדירה, תוך הקפדה על התנאים המשפטיים לביצוע קיזוז כזה.
  • במקרה הצורך, נפנה לערכאות משפטיות לקבלת צו המחייב את בעל הדירה לבצע את התיקונים.

חשוב לציין כי על פי סעיף 9 לחוק השכירות והשאילה, השוכר רשאי לבצע תיקונים דחופים ולדרוש החזר מהמשכיר, אך יש לפעול בזהירות ובהתאם להוראות החוק.

כיצד מבחינים בין תיקונים באחריות בעל הדירה לבין אלו שבאחריות השוכר?

שאלה זו מורכבת ותלויה בנסיבות הספציפיות של כל מקרה. אנו יכולים לסייע לכם:

  • בניתוח מעמיק של חוזה השכירות והוראות החוק הרלוונטיות.
  • בהערכת מצב הנכס בעת תחילת השכירות, תוך בחינת פרוטוקול המסירה אם קיים.
  • בהבאת מומחים מקצועיים לבדיקת מקור הבעיה, במקרים מורכבים כמו נזילות.

לדוגמה, בת”א (שלום ת”א) 37534-03-13 שרון נ’ בן דוד, נקבע כי תיקונים הנובעים מבלאי סביר הם באחריות בעל הדירה, בעוד נזקים הנובעים משימוש לא סביר הם באחריות השוכר.

האם השוכר יכול לדרוש פיצוי כספי מבעל הדירה בגין אי-ביצוע תיקונים?

בהחלט ייתכנו מקרים בהם השוכר זכאי לפיצוי. אנו יכולים לסייע לכם:

  • בהערכת הנזק שנגרם לכם כתוצאה מאי-ביצוע התיקונים.
  • בניסוח דרישת פיצוי מנומקת ומבוססת משפטית.
  • בניהול משא ומתן מול בעל הדירה או נציגיו לקבלת פיצוי הולם.
  • במקרה הצורך, בהגשת תביעה משפטית לקבלת הפיצוי.

חשוב לציין כי על פי פסיקת בתי המשפט, כמו בת”ק (תל אביב) 35339-09-14 לוי נ’ אלון, שוכר עשוי להיות זכאי להחזר הוצאות סבירות שנגרמו לו עקב הפרת חובת המשכיר לתקן ליקויים.

אנו במשרד עורכי דין טאוב ושות’ מחויבים לספק לכם ייעוץ משפטי מקצועי ומקיף בכל הנוגע לזכויותיכם כשוכרים. נשמח לעמוד לרשותכם ולסייע בכל שאלה או בעיה הקשורה לאחריות בעל הדירה לתיקונים במושכר.

ייעוץ ללא התחייבות מעורך דין אחריות לתיקונים בדירה שכורה – מה זכויות השוכר?

אין האמור לעיל באתר זה מהווה ייעוץ משפטי, יתכן כי המידע המצוי באתר זה אינו מעודכן או מדויק ועל כן אין להסתמך עליו. השימוש במידע המצוי באתר זה הינו באחריות הקורא בלבד.

כל מה שצריך לדעת על אחריות לתיקונים בדירה שכורה – מה זכויות השוכר?

שיתוף המאמר אחריות לתיקונים בדירה שכורה – מה זכויות השוכר? בערוצים השונים
Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Print
Email

קבלת ייעוץ משפטי ללא התחייבות בנושא אחריות לתיקונים בדירה שכורה – מה זכויות השוכר?

זקוקים לסיוע משפטי באחריות לתיקונים בדירה שכורה – מה זכויות השוכר?? התקשרו עכשיו או השאירו פרטים

מאמרים מקצועיים בנושא אחריות לתיקונים בדירה שכורה – מה זכויות השוכר?

מחפש מידע נוסף על אחריות לתיקונים בדירה שכורה – מה זכויות השוכר??